Mijn favorieten

Onze rol bij de aankoop van je nieuwe woning


Je droomhuis kopen
Je hebt besloten om te verhuizen. En het liefst wil je een mooie woning die precies bij je past tegen een aantrekkelijke prijs. Wij kunnen je daar goed bij helpen. Wij durven te signaleren en te adviseren. Wij zijn gespecialiseerd in woningen en kunnen je van begin tot eind bij het aankooptraject begeleiden. Uiteraard met als uiteindelijk doel een nieuwe woning waar het heerlijk thuiskomen is. Als je liever voor een afgeslankte vorm van dienstverlening kiest, is dat ook mogelijk. Dit bepaalt ook de vergoeding, oftewel de courtage, die wij vragen. Wij bespreken graag de mogelijkheden met je.
Klik hier voor de consumentenfolder "een woning kopen".

 


Startpunt: samen duidelijke afspraken maken
Wellicht heb je de afgelopen tijd al eens op de website van Funda of in een krantje naar interessante woningen gekeken. En waarschijnlijk weet je ook al wat voor soort woning je zoekt. Toch blijven er dan nog veel vragen onbeantwoord. Is dat droomhuis wel haalbaar?
Is kopen nu wel interessant? Heb je overwaarde op je huidige woning? Wij geven je graag een gedegen advies, afgestemd op je persoonlijke situatie.





Een geschikte woning zoeken
Als de uitgangspunten duidelijk zijn, kan het zoeken beginnen. Scholten Makelaars is aangesloten op het NVM-netwerk waarin alle woningen geregistreerd staan die via NVM-makelaars worden aangeboden. Dankzij dit netwerk en de toegang die wij hebben tot tal van informatiebronnen, weten wij zo of er een woning te koop staat die bij je past en aan je woonwensen voldoet.

 

De bezichtigingen begeleiden
Zie je een woning die je aanspreekt, dan regelen wij snel een bezichtiging voor je. Wij zullen je daarbij bovendien begeleiden. Wij letten dan vooral op het onderhoud van de woning en eventuele gebreken.
Je kunt erop vertrouwen dat Scholten Makelaars beschikt over gedegen kennis en ervaring.



Extra onderzoek & bouwkundige inspectie
Als tijdens de bezichtiging blijkt dat er sprake is van achterstallig onderhoud, lichten wij je hierover in. Wij geven ook een indicatie van de bijbehorende kosten. Indien nodig zullen wij je aanraden een bouwkundig specialist in te schakelen wanneer je serieus overweegt de woning te kopen. Indien nodig zullen wij zelf aanvullend onderzoek doen.Bijvoorbeeld door het checken van bestemmingsplannen, milieuaspecten en andere gegevens in het register van het Kadaster, bij Verenigingen van Eigenaars, gemeente en provincie. Voor jou alleen vergt dit behoorlijk wat speurwerk, maar voor ons, met eenvoudige toegang heeft tot de diverse informatiebronnen, is het een kwestie van routine.



De onderhandelingen voeren

Wij starten namens jou de onderhandelingen en brengen een bod uit dat van eventueel ontbindende voorwaarden voorzien is. Als taxateur hebben wij veel ervaring met het bepalen van de juiste prijs van een woning. In het NVM-netwerk kunnen wij bovendien rechtstreeks zien wat verkoopprijzen zijn en kunnen wij informatie opvragen over onder meer bestemmingsplannen, bouwbesluiten, parkeerinformatie of vervuilde bouwgrond. Allemaal factoren die van invloed kunnen zijn op de koopprijs.



 

De ondertekening van de koopakte
Wanneer de onderhandelingen succesvol zijn verlopen, stelt de notaris een koopovereenkomst op. Hierin worden de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd en de eventuele ontbindende voorwaarden worden opgenomen. Wij controleren de koopovereenkomst of -akte vervolgens op juistheid. Als alle handtekeningen zijn gezet, is de koopovereenkomst gesloten. Je ontvangt dan een afschrift van de akte. Vanaf dat moment heb je nog drie dagen wettelijke bedenktijd, waarin je alsnog van de aankoop kunt afzien.




 

Afhandeling bij de notaris
Wij begeleiden je bij alle juridische en financiële zaken die nodig zijn voorafgaand aan de ondertekening van de akte van levering bij de notaris. Voordat je naar de notaris gaat, heb je als koper het recht de woning te inspecteren om te zien of alles in de afgesproken staat is achtergelaten. Wij begeleiden je bij deze inspectie en nemen samen de meterstanden op. Daarna gaan wij met je mee naar de notaris. Je bent namelijk pas officieel eigenaar van de woning als je de akte van levering bij de notaris hebt ondertekend en deze is ingeschreven in de openbare registers bij het Kadaster.